Kalastusmatkailulle nostetta yritysryhmähankkeella

29/11/2023

Kirjoittanut: Anne Rauhamäki

Päijänne-Leader

Salpausselkä Pro Fishing-yritysryhmähankkeen yritysryhmään kuuluu seitsemän kalastus- ja majoituspalveluyritystä, jotka toimivat Päijät-Hämeessä, pääosin Salpausselkä Geoparkin alueella. Hankkeessa mukana olevat yrittäjät ovat puolentoista vuoden aikana täydennyskouluttaneet itseään markkinoinnin ja tuotteistamisen alalla ja luoneet uudenlaista kalastusmatkailupalvelujen palvelutarjontaa eri kohderyhmille.

– Hanke sai alkunsa yrittäjien olemassa olevasta yhteistyöstä ja tarpeesta verkostoitua muiden kalastusalan toimijoiden kanssa ja tarjota parempia palveluita, kertoo hanketta hallinnoivan Lahti Regionin Vilma-Lotta Tallgren. Lahden seutu – Lahti Region Oy:n (Visit Lahti) pääasiallisena tarkoituksena on vastata maakunnan matkailullisen vetovoiman kasvattamisesta.

Lahti Regionilla on meneillään ja alkamassa useita vesistömatkailuun liittyviä hankkeita. – Vesistömatkailulla, jota kalastusmatkailukin on, on valtavasti potentiaalia, Tallgren hehkuttaa. – Vesistöjähän meillä on, ja matkailijoilla kiinnostusta, ja on yrittäjiäkin, mutta ongelmana on ollut markkinointimateriaalin puute ja selkeät matkailutuotteet eri kohderyhmille.

Hankkeessa onkin saatu aikaiseksi mm. hienot yhteiset profishing.fi -www-sivut ja somekanavat, joilla esitellään niin kalastusmatkailuun, matkailukalastukseen kuin yritysten työhyvinvointipäivillekin sopivia tuotteita majoitus- ja muine oheispalveluineen.

– Lisäksi teimme onnistuneen tutustumismatkan Merikarvialla sijaitsevalle Eumer fishingille, joka on kalastusmatkailun edelläkävijäyrityksiä Suomessa. Syyskesällä kuvattiin myös yhdessä kalastusjulkkis Mikko ”Peltsi” Peltolan kanssa todella hienoja kalastusvideoita ja markkinointikuvia, jotka julkistetaan ensi keväänä, kun sesonki taas on aluillaan.

Hankkeelle haetaan jatkoa keväälle ja yritykset ovat joka tapauksessa jatkamassa yhteistyötä myös hankkeen jälkeen. – Mahdollisesti mukaan otetaan myös muita samalla toimialalla toimivia yrityksiä jatkossa, mutta virallisia päätöksiä ei vielä ole tehty, Tallgren kertoo.

Pienyrittäjälle pelkkää plussaa

– Omat tavoitteeni ovat täyttyneet mielestäni erittäin hyvin. Tärkeimpänä tavoitteena oli saada näkyvyyttä ja tehoa markkinointiin. Sisä-Suomen Kalaleaderin ja Lahti Regionin kanssa toimiminen antoi pienyrittäjälle huomattavan paljon apua tavoitteiden saavuttamiseksi, kertoo hankkeessa mukana ollut yrittäjä, kalastusopas Jouni Niiranen. –  Ja mikä parasta yhteistyömme jatkuu molempien organisaatioiden kanssa myös varsinaisen hankkeen päättymisen jälkeen.

 

– Erittäin merkittävää on, että saimme luotua kontakteja myös kansainväliseen markkinointiin. Toimintamme liitettiin osaksi Lahti Regioinin kansainvälistä markkinointia, joten pienyrittäjän ei tarvinnut tähän taloudellisesti erikseen panostaa.  Tämä osa-alue olisi varmasti jäänyt tekemättä ilman hankkeessa mukana olevien tahojen tukea, Niiranen iloitsee.

Hankkeen yhtenä tavoitteena oli huomioida myös erityisryhmät, kuten liikuntaesteiset. Tähän osa-alueeseen ei vielä tällä kaudella markkinoinnin osalta panostettu kovin paljon. – Kun kokonaisvaltainen toiminta on saatu hyvin haltuun, keskitymme myös erityisryhmien toimintaan. Tällä kaudella hankimme mm. erilaisia kulkuliuskoja liikuntarajoitteisten liikkumisen helpottamiseksi, kertoo Niiranen. Esteettömyyttä arvostaville kalastusmatkailijoille on Jounin kollegalla Salpausselän Kalaretkillä käytettävissä kalastuslautta, jonne pääsee kätevästi myös vaikkapa pyörätuolilla ja jonka tasainen lattia mahdollistaa turvallisen liikkumisen.

 

Yksityisyrittäjänä hankkeessa mukana oleminen oli Niiraselle hieno kokemus, jota hän suosittelee vilpittömästi kaikille pienyrittäjille. – Aina ei kaikkea tarvitse tehdä itse tai hankkia kalliita toimintoja ja järjestelmiä toimintansa kehittämiseksi vaan hankkeen avulla voi yhteistyössä isojen organisaatioiden avulla laajentaa toimintaansa merkittävästi.

 

 

Teksti Anne Rauhamäki/Jalkautus  Kuvat Mika Viitanen.

 

Mikä yritysryhmähanke?

”Yhteistyöhankkeessa ryhmä yrityksiä kehittää toimintaansa sekä yhteisillä kehittämistoimenpiteillä että yrityskohtaisesti. Tavoitteena voi olla esimerkiksi tuotannollisen yhteistyön kehittäminen, markkinointi- ja myyntiyhteistyön kehittäminen tai tuoteperheen suunnittelu. Yhteistyötä voidaan yritysryhmähankkeessa rakentaa niin, että lopputuloksena voisi olla vaikkapa yrityksiä palvelevan osuuskunnan perustaminen taikka matkailuyritysten vientirenkaan käynnistäminen.”

Yritysryhmähankkeille rahoitusta tarjolla!

Onko sinulla idea, verkostoa ja teillä ehkä ajatuksia yhteisestä kehittymisestä? Yritysryhmähankkeet auttavat pienyrityksiä verkostoitumaan ja kehittämään yhdessä palvelujaan ja markkinointiaan toimiviksi kokonaisuuksiksi. Ota yhteyttä Päijänne-Leaderin Joonas Karhiseen, niin pistämme hankeideaasi liikettä.

Palaa ajankohtaisiin

Aiemmat

Frisbeegolfia sydämellä ja Leader-rahoituksella

26/01/2024

Nuorten projekteja tuettiin syksyllä 4000 eurolla

19/01/2024

Kylästä kuuluu -viestintäkoulutus

19/01/2024

Kohti kestävää ruokajärjestelmää – verkostoitumistapaaminen 2.2.2024

15/01/2024

Valintajaksot ja hallituksen kokoukset kevät 2024

04/01/2024