Trendikästä kasvisruokaa Padasjoelta

04/11/2025

Kirjoittanut: Anne Rauhamäki

Päijänne-Leader

Padasjoella toimivan Tofusta Oy:n tiloissa tuoksuu miedosti savu. Tulipaloja ei kuitenkaan tarvitse sammutella, sillä savu on peräisin savutofun valmistuksesta, jossa käytetään ihan aitoa savustusta eikä kemikaaleja.

Tofusta Oy:n omistaja Jouni Partonen osti yrityksen tilat ja liiketoiminnan sen kiinalaisilta omistajilta vuonna 2018. – Siitä asti on porskutettu pienellä, mutta varmalla kasvulla eteenpäin.

Kauppiaasta valmistajaksi

Partonen teki ennen tofuyrittäjäksi ryhtymistään pitkän uran Keskolla kauppiaana. – Kauppaa oltiin sulkemassa ja samaan aikaan kiinalainen pariskunta oli myymässä yritystään täällä Padasjoella. Heillä oli Kiinasta hankitut laitteet, perehdytys ja reseptit kuuluivat kauppaan, joten tähän oli helppo hypätä.

Tällä hetkellä Tofusta Oy työllistää vakituisesti 5 henkilöä, ruuhkahuippuina lisäksi 4 kiireapulaista  ja valmistaa kahtatoista Tofumoon -tofutuotetta kotimaisille kuluttajille. Soija tulee kuitenkin pääosin Kanadasta. – Olimme jo pitkään kaavailleet tofun rinnalle puhtaasti kotimaista lähi- ja kasvisruokaa ja sitten löysimme härkäpavun.

– Yhteistyössä paikallisen padasjokelaisen härkäpapuviljelijän kanssa toteutamme nyt ”lähipellolta pöytään -ajatusta”. Tofusta Oy on kehittänyt 4 härkäpaputuotetta: pihvit, pyörykät, proteiinipalat sekä tomaatti- ja yrittikuutiot Haba-tuotemerkillä.

Uusien elintarvikkeiden kehittäminen ei kuitenkaan ole ihan helppoa, saati halpaa. – On haettu kaikki tuet, mitä on mahdollista hakea. Päijänne-Leaderilta saatiin pari vuotta sitten yrityksen kehittämistukea härkäpaputuotteiden käytännön tuotekehitykseen. Löysimme työhön kumppaniksi mainostoimiston, joka on auttanut meitä tuotekehityksessä ja pakkaussuunnittelussa monin tavoin, Partonen iloitsee.

– Nyt on kaikki periaatteessa valmista ja oikeastaan odotellaan vaan oikeaa hetkeä lanseeraukselle.

Haasteellinen markkina

Kasvipohjaiset proteiinilähteet ovat kohtuullisen haasteellinen tuote. Kasvissyönnistä puhutaan paljon, mutta käytännössä tuotteiden menekki ei ole suurensuurta. Lisähaastetta tuo kansainvälinen markkina.

Ravintolapuoli on lähtenyt hyvin vetämään, mutta kuluttajamarkkinat ovat suurten kauppaketjujen portinvartijoiden takana. – Ajatustasolla kauppaketjujen ostajia kiinnostaa, mutta pääosin he ostavat kuitenkin ulkomaisia tuotteita. En tiedä miksi, Partonen harmittelee. – Toimitusvarmuutemme on kuitenkin erinomainen, samoin tuotteet.

Muutamia tuotteita on kuitenkin saatu suurten kauppaketjujen hyllyille. Parhaillaan tuotantolinjastolla pakataan Silkentofua Pirkka-sarjan pakkauksiin ja matkalle kohti K-kauppoja.

Miksi juuri Padasjoki?

Soijapapu ei kasva Suomessa. Miksi sitä jalostetaan juuri Padasjoella, joka on vähän syrjässä ajatellen suurten kauppaketjujen logistiikkakeskuksia?  – Kiinalaiset sen olivat jo selvittäneet. Syy on vesi. Päijänteen puhdas vesi. Partonen selittää tarkemmin: – Tofun valmistusprosessi kuluttaa paljon vettä, joten veden laadulla on erittäin suuri merkitys lopputuotteessa. Puhdas vesi tuo tofuun ihan oman arominsa. – Tätä ei ehkä suomalainen kuluttaja oikein osaa arvostaa, koska puhdas vesi on meille niin itsestäänselvyys.

Toinen syy Padasjoelle sijoittumiseen ovat valmiit, tarkoituksenmukaiset tilat.  – Täältä vanhasta kotitalouskoulusta löytyy hyvät kylmä- ja käsittelytilat, sekä tilat koneille ja laitteille.

Tulevaisuudensuunnitelmia 

– Aina pitää jotain hihassa olla, Partonen myhäilee. Tofustalla valmistuu myös tempehiä, joka on fermentoitu sieniproteiinituote. – Tempeh ei ole Suomessa kovin tunnettu tuote, se tekee markkinoinnista haasteellista. Siinä on kuitenkin enemmän proteiinia kuin naudanlihassa, joten nykyiseen kasviproteiini-innostukseen se sopisi oikein hyvin.

Suunnitelmissa on myös jonkinlainen valmisruokatuote, josta ei tässä vaiheessa sen enempää. – Ja ehkä sitä puhdasta Päijänteen vettäkin voisi vähän enemmän nostaa esille markkinoinnissa, Partonen pohtii.

 

Suunnitteletko uuden yrityksen perustamista, investointia tai liiketoiminnan kehittämistä maaseudulla? Maaseudun yritystuet ja Leader-rahoitus voivat auttaa! Tukea voi saada esimerkiksi uusien tuotteiden, palveluiden ja markkinoinnin kehittämiseen, kone- ja laiteinvestointeihin, toimitilojen rakentamiseen ja laajentamiseen, sekä yrityksen perustamiseen ja liiketoiminnan käynnistämiseen.

Apua tukien hakemiseen voit saada paikallisen elinkeinoyhtiön lisäksi KAMU Päijät-Häme – Kasvua ja Menestystä Uusitumalla -hankkeen asiantuntijoilta.  Hanketta toteuttavat Pro Agria Etelä-Suomi ry, Työtehoseura, sekä Päijänne-Leader ry. 

Palaa ajankohtaisiin

Aiemmat

Kyläautot lisäsivät liikkumisen mahdollisuuksia – raportti kertoo kesän kokeilun tuloksista

31/10/2025

Nuorten kylä -webinaari 18.11. klo 17.30-19.00

27/10/2025

Tekoäly kylätoiminnassa – Pääsinniemen iltapäivässä keskustelua, kokeiluja ja kahvia

23/10/2025

Urajärvellä starttaa kyläkahvit – avausaiheena digitaalisuus

20/10/2025

Vesiensuojeluyhdistys ja maanomistajat yhteisellä asialla

14/10/2025