19/09/2024
Kirjoittanut: Anne Rauhamäki
Yritysryhmähankkeilla tavoitellaan yhteistyön kehittämistä samalla alueella yhteisen päämäärän eteen pyrkivien yritysten kesken.
Yritysryhmähankkeen tavoitteena voi olla esimerkiksi yhteinen brändi, myyntikanava, tuotantolinja tai tuoteperhe. Yritysryhmän koko voi olla 3-10 yritystä ja ne voivat toimia joko samalla tai eri toimialalla. Pääpaino toiminnassa tulee olla yhteisessä kehittämisessä, jolla voidaan tavoitella mm. kustannusten laskua, lisää liikevaihtoa tai parempaa kannattavuutta. Lisäksi ohessa voi tehdä myös yrityskohtaisia toimenpiteitä. Hankkeelle myönnetään tukea 75 % kustannuksista ja hankkeen hallinnoijana pitää olla kehittämisorganisaatio tai muu vastaava yritysten ulkopuolinen toimija.
Yritysryhmähankkeessa voidaan toteuttaa vaikkapa matkailun markkinointipaketti, yhteinen tekoälyyn perustuva asiakaspalvelujärjestelmä tai myyntikanava. Myös esimerkiksi hiilineutraaliuteen tähtäävään yhteishankkeeseen voi saada rahoitusta. Maanviljelijät voivat hakea viljelijäryhmähanketta, joka on vastaava kuin yritysryhmähanke, mutta jonka tarkoituksena on viljelytuotannollisen yhteistyön kehittäminen.
– Yleisimmät toimialat, joilla yritysryhmähankkeita on tähän mennessä ollut, ovat matkailu, luonnontuoteala, hevosala ja hyvinvointiala, mutta muiltakin aloilta otetaan toki hakemuksia vastaan, kertoo Päijänne-Leaderin Joonas Karhinen. Karhinen toimii KaMu Päijät-Häme – Kasvua ja Menestystä Uusiutumalla -hankkeen yhteyshenkilönä Päijänne-Leaderissa.
– KaMu -hankkeen puitteissa annamme yhteistyössä Pro Agria Etelä-Suomen, Työtehoseuran ja Hämeen TE-toimiston kanssa maksutonta neuvontaa ja tukea yritysryhmähankkeiden kokoonjuoksemisessa, Karhinen mainostaa.
Yritysryhmähankkeet tarjoavat monia etuja, erityisesti pienille yrityksille, joilla voi olla rajalliset resurssit yksin toteuttaa laajoja kehityshankkeita. – Yhteistyössä yritykset voivat jakaa riskejä, kustannuksia ja osaamista, mikä parantaa mahdollisuuksia kehittää uutta liiketoimintaa, tuotteita tai palveluita. Lisäksi yritykset saavat usein ulkopuolista asiantuntijatukea ja rahoitusta, mikä nopeuttaa kehitystyötä ja auttaa yrityksiä laajentumaan uusille markkinoille, listaa Karhinen.
– Liitto muiden yrittäjien kanssa tuo synergiaetua. Yrittäjien kannattaa ehdottomasti yhdistää voimiaan esim. markkinoinnissa, myyntikanavissa ja tuotantolinjoilla, Karhinen kannustaa.
Tainionvirta II yritysryhmähankkeen tavoitteena oli yhteinen tuotteistus alueen luontoliikunta- ja matkailupalveluille ja kasvattaa liikevaihtoa mukana olevissa yrityksissä 5-10%. Mukana hankkeessa oli 9 yritystä (mm. majoitusyrityksiä ja golfkenttä) Hartolan ja Sysmän alueelta. Hallinnoijana toimi ProAgria Etelä-Suomi.
Käytännössä hankkeen tavoitteena oli tuottaa kolme yhteistä matkailutuotetta, tehdä yhteinen graafinen ilme ja niiden pohjalta esite ja virtuaalinen yhteinen alustaratkaisu, eli jonkinlainen verkkokauppa sekä teettää asiakaskyselyitä. Näiden toteuttamisessa käytettiin apuna konsultteja, Visit Finlandin ja Akatemian kouluttajia sekä paikallisia osaajia.
Kokonaisrahoitus hankkeelle on 200 250 €, josta julkinen tuki kattaa 75% eli 150 188€. Tainionvirralla on valmiina mm. hienot verkkosivut osoitteessa www.tainionvirta.fi. Hanke onnistui kehittämistoimissa niin hyvin, että nyt on jo meneillään kolmas hanke.
Askelmerkit yritysryhmähankkeen käynnistämiseen:
Top-10 vinkit hyvään hakemukseen:
Haluaisitko asua viisaassa kylässä? Tule mukaan!
13/09/2024
Yhteistyöllä kohti kestävää kalastusta – tilaisuudet Päijät-Hämeessä syksyllä 2024
17/09/2024
Arrakosken kylänuoret ryhtyivät ideasta toimintaan
28/08/2024
Asuttavuus-hankkeessa selvitetään syrjäseudulla asumisen edellytyksiä
23/08/2024
Älykkäät kylät heräävät henkiin – uusi hanke tukee Päijät-Hämeen maaseudun elinvoimaa
14/08/2024